Budżet partycypacyjny Warszawa 2016

Ciąg pieszo-rowerowy, Wał Miedzeszyński pod Mostem Poniatowskiego

Do: Zarząd Dróg Miejskich.

Szanowni Państwo,

uprzejmie proszę o doprowadzenie ciągu pieszo - rowerowego pod Mostem Poniatowskiego na wschodnim brzegu Wisły do stanu zbliżonego do obowiązujących przepisów oraz względnej używalności przez użytkowników, dla których został przeznaczony. Obecny stan daje się zakwalifikować jako niedopuszczalna prowizorka względnie ponury żart drogowy adresowany do niezmotoryzowanych.

1/ proszę o usunięcie poza skrajnię lub odpowiednie oznakowanie elementów wygrodzeń i murów oporowych, znajdujących się w świetle ciągu pieszo - rowerowego. Zrozumiałe jest, że ciąg ten stanowi prowizorkę i nie może mieć przepisowej szerokości, co nie znaczy automatycznie, że można zrezygnować z przestrzegania pozostałych zasad

2/ proszę o doprowadzenie chodnika do stanu względnie równego, bez klawiszujących płyt i większych zapadlisk

3/ proszę o naprawienie dezorganizacji ruchu na wjeździe na drogę techniczną pod most. Jest ona trwale przegrodzona szlabanem i nie musi mieć wjazdu i wyjazdu z wysepką dla jednego przejazdu w roku ekipy technicznej albo strażaków, kosztem bezpieczeństwa i wygody dziesiątek osób przejeżdżających tędy na rowerze w ciągu godziny. Nie ma powodu do przerywania ciągłości szlaku, ponadto przy przyjętej organizacji rowerzysta musi albo zsiąść, albo poruszać się pod prąd, jeśli jedzie w kierunku Mostu Syreny

4/ proszę o rozwiązanie problemu mijania się z pomnikiem zbrodni hitlerowskiej:
- pomnik można cofnąć, jest nawet miejsce dla tego manewru
- betonowe baby można zastąpić chudym słupkiem
- donice można wymienić na mniejsze i/lub przesunąć - i tak jedna z nich już nie istnieje, co nie przeszkadza kwiatom rosnąć ku czci zamordowanych

5/ proszę o usunięcie ustawionych bezprawnie znaków drogowych, znajdujących się pośrodku ciągu pieszo - rowerowego o szerokości 1,50 m

Dopiero po wykonaniu powyższych czynności można będzie stwierdzić, że zarządca drogi przygotował doraźnie ciąg pieszo - rowerowy w miejscu istniejącego chodnika. Na razie jest to wytwór z gatunku parodii, względnie "ma być, to jest".

Dla porządku należy wspomnieć, że sąsiadująca jezdnia została odnowiona dla samochodów w standardzie "gładka jak stół", co jest tym bardziej rażące dla rowerzystów, obowiązanych jechać obok po pomnikach, znakach, gazonach, babach, wysepkach murkach i połamanych płytach.

Zasada zrównoważonego transportu widoczna jest jak na dłoni albo gładkim stole.

Z poważaniem

mgr inż. Tomasz Roliński

Do wiadomości:

Zielone Mazowsze

Ścieżka rowerowa, Wisłostrada pod Mostem Poniatowskiego

Do: Zarząd Dróg Miejskich.

Szanowni Państwo,

uprzejmie proszę o dokonanie przeglądu przebiegu drogi dla rowerów wzdłuż Wisłostrady na wysokości Mostu Poniatowskiego i usunięcie nieprawidłowości w postaci niewidocznych znaków P-10 na przejściach przez tę drogę, jak też braku odpowiedniego oznakowania obiektów w jej skrajni.

Z poważaniem

mgr inż. Tomasz Roliński

Do wiadomości:

Zielone Mazowsze

Bariery, Wisłostrada pod Mostem Poniatowskiego

Do: Zarząd Dróg Miejskich.

Szanowni Państwo,

uprzejmie proszę o dokonanie przeglądu Wisłostrady na wysokości Mostu Poniatowskiego od ul. Ludnej do ul. Jaracza i usunięcie nieprawidłowości w postaci skandalicznego stanu urządzeń brd, w tym przede wszystkim barier.

Na załączonych zdjęciach wskazano na przypadki przerwania ciągłości podpór wskutek korozji, odkształceń przebiegu elementów poziomych, braku elementów pochłaniających energię, braku elementów zabezpieczających pieszych w przypadku styczności z urządzeniem usytuowanym w chodniku oraz niewłaściwą regulację wysokościową. Proszę również o sprawdzenie zachowania skrajni.

Prace naprawcze należy zakończyć przed rozpoczęciem się sezonu zwiększonej śliskości (liście, opady, przymrozki, oblodzenie).

Z poważaniem

mgr inż. Tomasz Roliński

Do wiadomości:

Zielone Mazowsze

Odwodnienie, Most Poniatowskiego

Do: Zarząd Dróg Miejskich.

Szanowni Państwo,

uprzejmie proszę o dokonanie przeglądu instalacji odwodnienia na Moście Poniatowskiego celem usunięcia nieszczelności. Eksploatowanie cieknących rur w warunkach zimowych grozi rozsadzeniem połączeń w ujemnej temperaturze oraz powstaniem na chodniku warstwy lodu w niespodziewanym miejscu.

Ponadto, jest to dość unikatowy przypadek w technice kanalizacyjnej, aby rura o większej średnicy doprowadzona była do rury o średnicy mniejszej.

Z poważaniem

mgr inż. Tomasz Roliński

Do wiadomości:

Zielone Mazowsze

Chodniki, Most Poniatowskiego

Do: Zarząd Dróg Miejskich.

Szanowni Państwo,

uprzejmie proszę o dokonanie przeglądu nawierzchni chodników na wiadukcie, nasypach i Moście Poniatowskiego celem usunięcia niebezpiecznych dla pieszych ubytków, zapadlisk i dziur po urządzeniach brd.

Z poważaniem

mgr inż. Tomasz Roliński

Do wiadomości:

Zielone Mazowsze

Instalacja elektryczna, Most Poniatowskiego

Do: Zarząd Dróg Miejskich.

Szanowni Państwo,

uprzejmie proszę o dokonanie przeglądu instalacji elektrycznej na nasypie, wiadukcie i Moście Poniatowskiego celem usunięcia nieprawidłowości, w tym:

- otwartych wnęk

- zardzewiałych i nieużywanych skrzynek połączeniowych

Zwracam uwagę, że jeśli elementy takie, jak stare skrzynki stycznikowe nie zostaną niezwłocznie usunięte, zmuszony będę powiadomić Komendę Stołeczną Policji oraz Centrum Zarządzania Kryzysowego w związku z przygotowaniami do EURO 2012. Takie elementy mogą zranić pieszych, w tym szczególnie poruszających się w tłumie. Policja dość stanowczo przeciwstawia się takim przypadkom z uwagi na fakt, że taka część jest łatwa do oderwania i użycia przeciwko osobom i mieniu, w tym funkcjonariuszom na służbie.

Dokonując wielokrotnych remontów cząstkowych powinno się takie rzeczy usuwać, podobnie, jak w toku okresowych przeglądów pasa drogowego.

Z poważaniem

mgr inż. Tomasz Roliński

Do wiadomości:

Zielone Mazowsze

Wygrodzenia, Most Poniatowskiego

Do: Zarząd Dróg Miejskich.

Szanowni Państwo,

uprzejmie proszę o dokonanie przeglądu barierek i poręczy na nasypie, wiadukcie i Moście Poniatowskiego celem usunięcia nieprawidłowości, w tym:

- elementów, o które można się zranić

- ubytków i odkształceń, wskutek których dzieci lub małe psy mogłyby spaść do rzeki i utonąć

Dokonując wielokrotnych remontów cząstkowych powinno się takie rzeczy usuwać, podobnie, jak w toku okresowych przeglądów pasa drogowego.

Pragnę zauważyć, że podczas ostatniego remontu, kiedy zamknięto dla ruchu tę przeprawę, nie dokonano konserwacji barierek i poręczy. Co gorsza, nie dbając zupełnie o zabytkowy charakter tego obiektu, wylano masę betonową na chodnikach bez odpowiedniego zabezpieczenia chociażby dolnej części. Ozdobne, kute balustrady gniją i korodują, zanieczyszczając dodatkowo nową nawierzchnię, co pogarsza estetykę obiektu i daje wrażenie zaniedbania.

Z poważaniem

mgr inż. Tomasz Roliński

Do wiadomości:

Zielone Mazowsze

Oznakowanie, Most Poniatowskiego

Do: Zarząd Dróg Miejskich.

Szanowni Państwo,

uprzejmie proszę o dokonanie przeglądu oznakowania poziomego i pionowego na nasypie, wiadukcie i Moście Poniatowskiego celem usunięcia nieprawidłowości, w tym:
- zardzewiałych i pogiętych wsporników, niebezpiecznych dla pieszych
- znaków drogowskazowych w stanie kwalifikującym je do natychmiastowej wymiany (np. spękana i odpadająca folia)
- znaków naruszających skrajnię pionową chodnika
- nieczytelnych znaków poziomych
- brakujących słupków blokujących

Proszę również o weryfikację, czy brak znaków D-6 na łącznicach wynika z zatwierdzonej organizacji ruchu, czy też niezgodności z nią.

Dokonując wielokrotnych remontów cząstkowych powinno się takie rzeczy usuwać, podobnie, jak w toku okresowych przeglądów pasa drogowego.

Z poważaniem

mgr inż. Tomasz Roliński

Do wiadomości:

Zielone Mazowsze

Hałas, nawierzchnia i wpusty, Most Poniatowskiego

Do: Zarząd Dróg Miejskich.

Szanowni Państwo,

uprzejmie proszę o dokonanie przeglądu nawierzchni, złącz dylatacyjnych oraz wpustów i studni na nasypie, wiadukcie i Moście Poniatowskiego celem usunięcia nieprawidłowości, w tym:

- wypiętrzeń asfaltu

- wypiętrzeń materiału izolacyjnego na styku asfaltu i szczelin dylatacyjnych

- wpustów usytuowanych głębiej, niż wynosi dozwolone ich zagłębienie w jezdni

- wpustów z obluzowaną kratą, emitujących dokuczliwy dźwięk stukania i brzęczenia (np. wpust na wysokości okien budynku naprzeciwko przystanku autobusowego w stronę Saskiej Kępy, oznaczony jako 3.)

Zauważone usterki wskazują, że odebrano niewłaściwie przeprowadzoną robotę, jako że wpusty nie zapadły się, lecz zostały obsadzone na dużym minusie. W przypadku załączonych zdjęć jest to około 3 cm i około 4 cm (elementy oznaczone jako 1. oraz 2. charakteryzujące się tym, że kratka jest zagłębiona ponad 1 cm poniżej obudowy, a obudowa 2 - 3 cm poniżej asfaltu). Wpust w pasie ruchu powinien być wyregulowany na "0", a w uzasadnionym przypadku może znajdować się do 1 cm poniżej warstwy ścieralnej. W tym wypadku nie ma to żadnego uzasadnienia, gdyż wpusty odbierają wodę wprost z nawierzchni, a nie np. zagłębionego ścieku, zatem powinny się znajdować dokładnie w poziomie jezdni. Należało poza tym zastosować nowoczesne wpusty, w których kratka licuje się z obudową, a nie jest w niej zapadnięta.

Powszechnie znane problemy z hałasem w tym miejscu winny dla Państwa być szczególną przesłanką do zadbania o ten detal.

Usytuowanie wpustów w pasie ruchu, do tego w pewnym oddaleniu od krawędzi jezdni, wywołuje następujące zjawiska i problemy:

a/ emisję hałasu w postaci dźwięków powietrznych od kół pojazdów, które natrafiają na nieciągłości

b/ emisję hałasu w postaci dźwięków powietrznych oraz powstawanie drgań przenoszonych na konstrukcję mostu, wynikające z pracy zawieszenia, nadwozia i przemieszczania się punktu przyłożenia siły nacisku koła na nieciągłościach

c/ niebezpieczeństwo dla kierujących jednośladami, w tym przede wszystkim rowerami (którzy na mocy Państwa decyzji muszą poruszać się wyłącznie po jezdni)

d/ emisję wtórnego hałasu na skutek drgań konstrukcji mostu, powstających jak podano wyżej

e/ emisję hałasu w postaci dźwięków powietrznych od obluzowanych kratek we wpustach (potocznie: stuki, łomoty, brzęczenie)

Należy zauważyć, że zarówno dźwięki powietrzne, jak i emitowane na skutek wyżej opisanych drgań (wynikających z najechania na wpusty), zawierają się w zakresie słyszalnym i mają niezwykle dokuczliwy, impulsowy charakter. Nakładają się one na skutki obecności innych źródeł akustycznych, w tym dźwięki typowe dla ruchu pojazdów (głównie w zakresie słyszalnym) oraz drgań mostu, charakterystycznych dla jego konstrukcji i wywołanych przez przemieszczanie się w poprzek dylatacji punktów przyłożenia sił nacisku kół (głównie w zakresie infradźwiękowym).

To ostatnie opisali Państwo w swoim piśmie ZDM/ZUWM/0717/2119/09, pomijając jednak w całości pozostałe źródła hałasu emitowanego do środowiska, jakie można zidentyfikować na tym obiekcie.

Wszelkie dywagacje na temat dynamiki wielkich konstrukcji inżynierskich nie zmieniają faktu, że część wpustów nie odpowiada wymaganiom określonym w rozporządzeniach i ze względów bezpieczeństwa powinna być natychmiast wyregulowana, jeśli nie wymieniona, podobnie jak należy niezwłocznie usunąć usterki uszczelnienia szczelin dylatacyjnych. Już niedługo mogą się one stać przyczyną problemów w związku z zimowym oczyszczaniem, utrudniając je i prowadząc do ryzyka dalszego wyrywania tego materiału przez pługi lemieszowe. Ponadto, jeśli uszczelnienia zostały z jakichś przyczyn wyciśnięte na zewnątrz, nie są od tego momentu uszczelnieniami, zatem penetrująca je woda będzie prawdopodobnie rozsadzać okucia szczelin dylatacyjnych, kiedy zamarznie w ujemnej temperaturze. Jeśli mam rację, już w 2010 roku konieczny będzie następny remont - 2 lata od dopiero zakończonego.

Szczegółową analizę wpływu wpustów na zjawiska akustyczne i uciążliwość wiaduktu dla okolicznych mieszkańców otrzymają Państwo osobnym pismem. Tymczasem proszę o wykorzystanie resztek lata na dokonanie ich przepisowej regulacji i usunięcie pozostałych usterek. Proszę też rozpoznać możliwość i zasadność wymiany w najbliższym czasie pokryw włazów znajdujących się w pasie ruchu na modele ewentualnie lepiej przystosowane do tłumienia drgań. Wydaje się, że widoczne włazy nie są pod tym względem optymalne, gdyż słychać ich obecność przy każdym najechaniu. Na szkoleniu na temat eksploatacji studni widziałem natomiast pokrywy z wypełnieniem betonowym, w tym krajowe, których przy 50 - 60 km/h nie dało się usłyszeć na tle pracy silnika. Proszę zwrócić uwagę na niedawno wyremontowany odcinek Bora - Komorowskiego / Saskiej między Ateńską i Afrykańską. Betonowa pokrywa jednej ze studni sprawuje się tam bez zarzutu, a pozostawiona nie wiadomo po co zdezelowana stalowa podskakuje i brzęczy nawet pod motorowerem z pizzą. Na wysokości zaś zatoki przystanku każdy samochód zmieniający pas ruchu wywołuje hałas na dwóch zostawionych starych wpustach, jest to dźwięk porównywalny do sygnaturki na kościele: bum-bum-dzyń, bum-bum-dzyń. Jestem przekonany, że żaden z mieszkańców bloku wyeksponowanego przez całą dobę na te atrakcje nie jest specjalnie wdzięczny ZDM za "wzorowy" remont. Zostawienie starych włazów i wpustów lub użycie przestarzałej technologii jest nie tylko błędem, lecz w zasadzie narusza obowiązujący Państwa wymóg stosowania w celu ochrony przed hałasem BAT (Best Available Technology - najlepszej dostępnej technologii). Ale o tym zdaje się Państwo musieliby się dopiero dowiedzieć, do czego gorąco namawiam. Wyremontowane nie znaczy automatycznie dobre albo lepsze, szczególnie, jeśli nie wszyscy potrafią dostrzegać rzeczy oczywiste.

Chciałbym też zauważyć, że nie ustosunkowali się Państwo do mojej sugestii ograniczenia prędkości przejazdu samochodów w tym miejscu, jak też podjęcia kroków do wymuszenia choćby prędkości obowiązującej. Normalnie chętnie sięgają Państwo po argument, że od przestrzegania PoRD jest Policja i Straż Miejska, nie wahając się nawet odrębnym pismem powiadomić tych instytucji zamiast pozytywnego rozpatrzenia wniosku o np. uspokojenie ruchu czy ustawienie słupków blokujących. Tym razem nie znajduję w Państwa odpowiedzi niczego na ten temat, mimo moich wyraźnych sugestii, wyrażonych w pierwszym wystąpieniu. Zechcą Państwo zauważyć, że za sprawcę wszelkich nieszczęść przyjęto w tym przypadku Tramwaje Warszawskie, które ograniczyły prędkość wozów obecnie nawet do 20 km/h. Państwo tymczasem nie wyrażają chęci podjęcia jakichkolwiek prób dalszego ograniczenia hałasu, na który skarżą się mieszkańcy, choćby przez doprowadzenie własnej infrastruktury do przepisowego stanu oraz zwrócenie się do stróżów porządku o prowadzenie intensywnych kontroli prędkości. Państwa intencje są w tym wypadku przejrzyste, gdyż otrzymana odpowiedź stanowi jedynie o zdarzeniach przyszłych i niepewnych, jak kolejny remont kapitalny obiektu, nie zawierając deklaracji podjęcia jakichkolwiek działań doraźnych.

Jeśli nie zgadzają się Państwo z moim stanowiskiem w kwestii usytuowania wpustów i stanu technicznego dylatacji, jak też wykazanego związku z emisją hałasu, uprzejmie proszę o udowodnienie, że nie mam racji. W przeciwnym wypadku oczekuję na podjęcie natychmiastowych działań, proponując, aby zaczęli Państwo od zapoznania się z obiektem, najlepiej pieszo.

Z poważaniem

mgr inż. Tomasz Roliński

Do wiadomości:

Zielone Mazowsze

Podziękowania dla ZDM

Pragnę podziękować autorom pisma ZDM/ZUWM/0717/2119/09 za zawarcie w nim treści na temat Mostu Poniatowskiego, które skłoniły mnie do poświęcenia 60 minut z sobotniego przedpołudnia na zapoznanie się ze stanem tego obiektu i jego okolic. Poczynione spostrzeżenia, po wykorzystaniu przez ZDM, walnie przyczynią się do poprawy wyglądu pasa drogowego, a tym samym opinii o jego Zarządcy.